Thursday, March 01, 2007

Dunia dan Manusia Islam Keliru ?

Manusia makin keliru, hari semalam penulis dapat menonton siaran Wanita Hari Ini (WHI). Slot pagi itu panjang, paling menarik dijemput dua orang aktivitis sosial dan seorang wartawan penyiaran. Dua aktivitis itu adalah beragama Islam agaknya kerana seorang bertudung, seorang lagi berdasarkan nama Maythia Maydin serta seorang wartawan Penyiaran TV3 yang dijemput adalah Thenmoli Subramaniam. Tajuknya jenayah perang dan aktivis sosial lebih-lebih kurang begitu. Untuk pengetahuan semua Thenmoli ni banyak meninjau kawasan-kawasan konflik di negara-negara umat islam termasuklah di Palestine, Lebonan, Sudan isu Darfur


Dua pengacara, adalah beragama Islamlah agaknya sebab Melayu rasanya belaka cantik-cantik tapi kedua-dua tidak bertudung. Yang menjadi kelakar sekali bilamana soalan ini diajukan dan minta pandangan Thenmoli , kita tahu memanglah kerana hak satu ni terpaksa bertanya dan jawab. Adakah patut persengketaan umat Islam ditanya kepada Thenmoli, tapi kita ucap syabas juga kat Thenmoli dengan pandangan-pandangan kemanusiaannya.


Myhia Maydin dalam jawapannya isu Dafur jawpannya tidak jelas kerana gunakan bahasa campur-campur sekejab bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Kalau orang Inggeris pun tonton dia tak faham , dan penulis pun tak faham apa yang dia jawap. Malah pengerusi WHI yang jadi pengantara pun tak faham.

Manakala jawpaan Dr Zubaidah Iskandar begitulah nama aktivis ini kata , kalau kita duk bincang setahun tak habis (tambah penulis) yang penting kita kena bertindak, dia lebih tindakannya dicontohi oleh anak dan keluarga.

Menariknya pengacara tu bangkit soalan kenapa sesama Islam boleh bergaduh di Darfur. Maka jawapan Mythia Mydin kerana Arab dan Arab Afrika berlaku penghapusan kaum atau genosid. Nampak pengacara tidak berpuashati dia bertanya kenapa islam dengan islam bergaduh secara bersungguh-sungguh. Rasa penulis jawapan dari aktivis social aje .

Berbalik dengan diri penulis, atau pengacara tadi dan juga mana-mana umat Islam di Malaysia ni mungkin sama. Bagi penulis dan sebahagian orang kampung penulis, ustaz tak ada dalam kampung ustaz datang sekali sekala masa hari-hari kebesaran islam sahaja ceramah kat surau. Kita orang rasa itulah Islam, sampai bulan Puasa kita puasa, ada surau kita sembahnyang 5 waktu, ada duit mana mampu pergi Mekah, sampai masa buat Qurban. Anak-anak hantar ke sekolah. Malah itulah rutin orang kampung penulis sejak 45 tahun dulu. Maka kita anggap itulah islam. Kita orang berpuashati dengan amalan islam kita, jangan adalah yang lain-lain.

Tetapi bila penulis dan sebahagian anak kampung penulis berhijrah penulis sendiri dapat rasakan betapa orang kampung penulis dan apa yang kita buat selama ini adalah salah belaka, kita jauh sangat dengan Islamnya , amalan Islam adalah amalan nenek moyang aje, tidak ada pembaharuan dan perubahan.

Gambaran Islam bagi penulis dan orang kampung penulis adalah ibarat 10 orang buta dengan seekor gajah. Nak dapatkan Islam melalui media adalah terbatas, nak ke pangajian pondok saying meninggalkan kerja-kerja menyara kehidupan, kerana rata-rata adalah majority kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Nakkan penjelasan ustaz tidak ada usaha kerana terhalang dengan jawatankuasa surau, banyak yang mengata dan mengotakan kata-kata.

Maka sehingga kini generasi demi generasi datang dan pergi, perahu kejahilan masih menebal dan membelenggui orang kampung penulis. Bukan tidak ada usaha penulis dan rakan-rakan penulis dan generasi yang telah sedar, tapi bila dibawa ustaz-ustaz untuk memberi penjelasan ia lebih kepada cop-copan atau label melabel dengan politik kepartian. Bila keadaan ini berlaku maka sekawan kambing akan terus sesat barat dengan aktiviti. Dilabelkan ada aktiviti yang boleh dicampur dan ada aktiviti yang mahu dijauhi. Maka teruslah mereka dengan penuh sesat dan kesesatan.

Kemudian masalah berjiran , dalam kampung ada-ada sahaja mu masam muka dengan orang ini dan itu, orang itu tak betul orang ini betul , ini adalah lumrah asam garam hidup berkampung dan berjiran di kampung. Kalau berjiran di bandar lagilah lainnya mu mu aku aku lagi parah.

Justeru kita sebagai orang Melayu dan Islam yang sering bangga-bangga dan dabik dada kena kaji dan cermin diri. Islam keturunan dan bagaimana ?
Abah.... mula koreksi diri dan insaf diri langit selalu tak cerah

No comments: