Mendisiplinkan pemandu bukan tugas mudah
Rencana PengarangKITA semacam sudah kehabisan modal dan kaedah untuk mendisiplinkan pengguna jalan raya di negara ini. Pelbagai kempen dan idea kreatif telah diketengahkan namun graf kemalangan jalan raya terus meningkat khusus pada musim perayaan.
Lebih membingungkan ialah kadar kemalangan maut yang tidak pernah menurun. Rakyat Malaysia seolah-olah telah lali dengan kejadian-kejadian kemalangan ngeri sehingga ia gagal menginsafkan mereka untuk berhati-hati di jalan raya.
Apa yang kerajaan kita tidak buat untuk meminimumkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita? Kempen, bermacam jenis ops, penyenaraian jalan-jalan maut ternyata tidak memberi kesan kepada usaha mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya. Malah ada kalanya jumlah yang dicatatkan semakin meningkat sehingga mencabar ‘kesabaran’ di pihak kerajaan.
Dan semalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) mahu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menghidupkan kembali kaedah pemberian mata ‘demerit’ kepada pesalah jalan raya bagi membendung kemalangan maut yang semakin serius hingga mencecah 6,000 setiap tahun.
Sistem Penalti Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) yang pernah dilaksanakan pada tahun 1997 ini mengenakan mata denda kesalahan (demerit points) kepada para pemandu yang melakukan kesalahan.
Secara keseluruhannya sistem ‘demerit’ ini mempunyai banyak kelebihan namun bantahan orang ramai ekoran pelaksanaan yang tidak cekap menyebabkan ia terhenti sekerat jalan.
Kita sendiri tidak tahu mengapa sistem yang dikatakan amat berkesan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya ini harus dihentikan semata-mata kerana bantahan orang ramai.
Sepatutnya pihak yang berkenaan memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada dalam sistem tersebut dan memberi peluang untuk ia berkuat kuasa bagi tempoh beberapa tahun.
Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Nooryah Md. Anvar, sistem ‘demerit’ ini boleh menjadi kaedah terbaik menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya jika ada kerjasama antara JPJ dan PDRM.
Maka kita amat berharap supaya kedua-dua pihak dapat duduk semeja untuk melihat semula kaedah pemberian mata ‘demerit’ supaya pelaksanaannya kelak tidak lagi menimbulkan bantahan.
Selain pelaksanaan kaedah ‘demerit’ kita juga mahu undang-undang lalu lintas yang diajar kepada calon-calon pemegang lesen memandu dikaji keberkesanannya. Statistik kemalangan jalan raya di negara kita memberi petunjuk bahawa pelajaran asas itu hanya membentuk disiplin calon-calon untuk lulus ujian memandu. Apabila lulus segala-galanya lenyap dan mereka menjadi raja di jalan raya.
Memang mustahil untuk menghapuskan terus kemalangan atau mendapat kemalangan sifar tetapi untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya bukanlah angan-angan kosong.
Disiplin yang tinggi di kalangan para pengguna jalan raya pasti mengingatkan kita supaya sekurang-kurangnya menghargai nyawa orang lain kalaupun tidak mahu menghargai nyawa sendiri.Mendisiplinkan pemandu bukan tugas mudah
Rencana PengarangKITA semacam sudah kehabisan modal dan kaedah untuk mendisiplinkan pengguna jalan raya di negara ini. Pelbagai kempen dan idea kreatif telah diketengahkan namun graf kemalangan jalan raya terus meningkat khusus pada musim perayaan.
Lebih membingungkan ialah kadar kemalangan maut yang tidak pernah menurun. Rakyat Malaysia seolah-olah telah lali dengan kejadian-kejadian kemalangan ngeri sehingga ia gagal menginsafkan mereka untuk berhati-hati di jalan raya.
Apa yang kerajaan kita tidak buat untuk meminimumkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita? Kempen, bermacam jenis ops, penyenaraian jalan-jalan maut ternyata tidak memberi kesan kepada usaha mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya. Malah ada kalanya jumlah yang dicatatkan semakin meningkat sehingga mencabar ‘kesabaran’ di pihak kerajaan.
Dan semalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) mahu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menghidupkan kembali kaedah pemberian mata ‘demerit’ kepada pesalah jalan raya bagi membendung kemalangan maut yang semakin serius hingga mencecah 6,000 setiap tahun.
Sistem Penalti Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) yang pernah dilaksanakan pada tahun 1997 ini mengenakan mata denda kesalahan (demerit points) kepada para pemandu yang melakukan kesalahan.
Secara keseluruhannya sistem ‘demerit’ ini mempunyai banyak kelebihan namun bantahan orang ramai ekoran pelaksanaan yang tidak cekap menyebabkan ia terhenti sekerat jalan.
Kita sendiri tidak tahu mengapa sistem yang dikatakan amat berkesan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya ini harus dihentikan semata-mata kerana bantahan orang ramai.
Sepatutnya pihak yang berkenaan memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada dalam sistem tersebut dan memberi peluang untuk ia berkuat kuasa bagi tempoh beberapa tahun.
Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Nooryah Md. Anvar, sistem ‘demerit’ ini boleh menjadi kaedah terbaik menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya jika ada kerjasama antara JPJ dan PDRM.
Maka kita amat berharap supaya kedua-dua pihak dapat duduk semeja untuk melihat semula kaedah pemberian mata ‘demerit’ supaya pelaksanaannya kelak tidak lagi menimbulkan bantahan.
Selain pelaksanaan kaedah ‘demerit’ kita juga mahu undang-undang lalu lintas yang diajar kepada calon-calon pemegang lesen memandu dikaji keberkesanannya. Statistik kemalangan jalan raya di negara kita memberi petunjuk bahawa pelajaran asas itu hanya membentuk disiplin calon-calon untuk lulus ujian memandu. Apabila lulus segala-galanya lenyap dan mereka menjadi raja di jalan raya.
Memang mustahil untuk menghapuskan terus kemalangan atau mendapat kemalangan sifar tetapi untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya bukanlah angan-angan kosong.
Disiplin yang tinggi di kalangan para pengguna jalan raya pasti mengingatkan kita supaya sekurang-kurangnya menghargai nyawa orang lain kalaupun tidak mahu menghargai nyawa sendiri.
Rencana PengarangKITA semacam sudah kehabisan modal dan kaedah untuk mendisiplinkan pengguna jalan raya di negara ini. Pelbagai kempen dan idea kreatif telah diketengahkan namun graf kemalangan jalan raya terus meningkat khusus pada musim perayaan.
Lebih membingungkan ialah kadar kemalangan maut yang tidak pernah menurun. Rakyat Malaysia seolah-olah telah lali dengan kejadian-kejadian kemalangan ngeri sehingga ia gagal menginsafkan mereka untuk berhati-hati di jalan raya.
Apa yang kerajaan kita tidak buat untuk meminimumkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita? Kempen, bermacam jenis ops, penyenaraian jalan-jalan maut ternyata tidak memberi kesan kepada usaha mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya. Malah ada kalanya jumlah yang dicatatkan semakin meningkat sehingga mencabar ‘kesabaran’ di pihak kerajaan.
Dan semalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) mahu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menghidupkan kembali kaedah pemberian mata ‘demerit’ kepada pesalah jalan raya bagi membendung kemalangan maut yang semakin serius hingga mencecah 6,000 setiap tahun.
Sistem Penalti Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) yang pernah dilaksanakan pada tahun 1997 ini mengenakan mata denda kesalahan (demerit points) kepada para pemandu yang melakukan kesalahan.
Secara keseluruhannya sistem ‘demerit’ ini mempunyai banyak kelebihan namun bantahan orang ramai ekoran pelaksanaan yang tidak cekap menyebabkan ia terhenti sekerat jalan.
Kita sendiri tidak tahu mengapa sistem yang dikatakan amat berkesan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya ini harus dihentikan semata-mata kerana bantahan orang ramai.
Sepatutnya pihak yang berkenaan memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada dalam sistem tersebut dan memberi peluang untuk ia berkuat kuasa bagi tempoh beberapa tahun.
Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Nooryah Md. Anvar, sistem ‘demerit’ ini boleh menjadi kaedah terbaik menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya jika ada kerjasama antara JPJ dan PDRM.
Maka kita amat berharap supaya kedua-dua pihak dapat duduk semeja untuk melihat semula kaedah pemberian mata ‘demerit’ supaya pelaksanaannya kelak tidak lagi menimbulkan bantahan.
Selain pelaksanaan kaedah ‘demerit’ kita juga mahu undang-undang lalu lintas yang diajar kepada calon-calon pemegang lesen memandu dikaji keberkesanannya. Statistik kemalangan jalan raya di negara kita memberi petunjuk bahawa pelajaran asas itu hanya membentuk disiplin calon-calon untuk lulus ujian memandu. Apabila lulus segala-galanya lenyap dan mereka menjadi raja di jalan raya.
Memang mustahil untuk menghapuskan terus kemalangan atau mendapat kemalangan sifar tetapi untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya bukanlah angan-angan kosong.
Disiplin yang tinggi di kalangan para pengguna jalan raya pasti mengingatkan kita supaya sekurang-kurangnya menghargai nyawa orang lain kalaupun tidak mahu menghargai nyawa sendiri.Mendisiplinkan pemandu bukan tugas mudah
Rencana PengarangKITA semacam sudah kehabisan modal dan kaedah untuk mendisiplinkan pengguna jalan raya di negara ini. Pelbagai kempen dan idea kreatif telah diketengahkan namun graf kemalangan jalan raya terus meningkat khusus pada musim perayaan.
Lebih membingungkan ialah kadar kemalangan maut yang tidak pernah menurun. Rakyat Malaysia seolah-olah telah lali dengan kejadian-kejadian kemalangan ngeri sehingga ia gagal menginsafkan mereka untuk berhati-hati di jalan raya.
Apa yang kerajaan kita tidak buat untuk meminimumkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita? Kempen, bermacam jenis ops, penyenaraian jalan-jalan maut ternyata tidak memberi kesan kepada usaha mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya. Malah ada kalanya jumlah yang dicatatkan semakin meningkat sehingga mencabar ‘kesabaran’ di pihak kerajaan.
Dan semalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) mahu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menghidupkan kembali kaedah pemberian mata ‘demerit’ kepada pesalah jalan raya bagi membendung kemalangan maut yang semakin serius hingga mencecah 6,000 setiap tahun.
Sistem Penalti Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) yang pernah dilaksanakan pada tahun 1997 ini mengenakan mata denda kesalahan (demerit points) kepada para pemandu yang melakukan kesalahan.
Secara keseluruhannya sistem ‘demerit’ ini mempunyai banyak kelebihan namun bantahan orang ramai ekoran pelaksanaan yang tidak cekap menyebabkan ia terhenti sekerat jalan.
Kita sendiri tidak tahu mengapa sistem yang dikatakan amat berkesan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya ini harus dihentikan semata-mata kerana bantahan orang ramai.
Sepatutnya pihak yang berkenaan memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada dalam sistem tersebut dan memberi peluang untuk ia berkuat kuasa bagi tempoh beberapa tahun.
Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Nooryah Md. Anvar, sistem ‘demerit’ ini boleh menjadi kaedah terbaik menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya jika ada kerjasama antara JPJ dan PDRM.
Maka kita amat berharap supaya kedua-dua pihak dapat duduk semeja untuk melihat semula kaedah pemberian mata ‘demerit’ supaya pelaksanaannya kelak tidak lagi menimbulkan bantahan.
Selain pelaksanaan kaedah ‘demerit’ kita juga mahu undang-undang lalu lintas yang diajar kepada calon-calon pemegang lesen memandu dikaji keberkesanannya. Statistik kemalangan jalan raya di negara kita memberi petunjuk bahawa pelajaran asas itu hanya membentuk disiplin calon-calon untuk lulus ujian memandu. Apabila lulus segala-galanya lenyap dan mereka menjadi raja di jalan raya.
Memang mustahil untuk menghapuskan terus kemalangan atau mendapat kemalangan sifar tetapi untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya bukanlah angan-angan kosong.
Disiplin yang tinggi di kalangan para pengguna jalan raya pasti mengingatkan kita supaya sekurang-kurangnya menghargai nyawa orang lain kalaupun tidak mahu menghargai nyawa sendiri.
No comments:
Post a Comment